LA ROSA DE NINGÚ de Paul Celan

Títol_ La Rosa de Ningú

Autor_Pau Celan

Traducció_ Arnau Pons

Col·lecció_ Alabatre, 147

Obra Completa Paul Celan, IV

Pàgines_ 384

Preu_20€

ISBN_ 978-84-129694-0-5

Die Niemandsrose (La Rosa de Ningú) ha estat considerat un dels llibres més importants i bel·ligerants del poeta; per la seva banda, el poema «Psalm», d’on ve el títol, és un dels més traduïts i citats, i ha donat lloc a moltes interpretacions, sobretot de caire místic o d’una transcendència negativa després d’Auschwitz, però mai no se l’ha llegit com va proposar Jean Bollack: un nou Gènesi en què la figura del poeta és anomenada Ningú per part dels éssers anihilats que ell sap tornar a la vida, insuflant-los un alè de denúncia i subversió sense parió. Dedicat a la memòria d’Óssip Mandelstamm, poeta víctima de l’estalinisme, acusat de plagi i deportat a Sibèria, aquest recull no té només una dimensió política en el seu combat contra l’antisemitisme, sinó que suposa un retorn a les formes rimades i espetegadisses de la poesia russa.

Paul Celan (Czernowitz, 1920 – París, 1970) pseudònim de Paul Antschel, va néixer el 23 de novembre del 1920 a Czernowitz, la capital de la Bucovina, aleshores dins Romania (avui Ucraïna), en una família jueva d’expressió alemanya que va patir la persecució nazi amb la col·laboració dels feixismes romanès i ucraïnès. El pare, Leo Antschel, fidel al sionisme, va voler que el seu únic fill rebés una educació jueva i que aprengués hebreu. La mare, Friederike Schrager, oberta a l’assimilació, el va iniciar en la poesia alemanya. Tots dos van ser deportats a un camp de Transnístria; ell va morir en els afusellaments en massa i enterrat en una fossa comuna; ella, d’un tret a la nuca quan ja no va ser apta per treballar. En certa manera, la mare havia llegat al fill una missió: ser poeta en aquella llengua de la mort, llengua materna i dels botxins. Celan posseïa sens dubte el fons de melangia necessari per a la comesa; també el do de saber treballar amb la negativitat d’una experiència com aquella. Després d’una estada a Bucarest (aleshores dins l’URSS) i d’una altra, molt breu, a Viena, es va instal·lar definitivament a París el 1948. Es va tirar al Sena el 1970.

SALA DE PREMSA

Fitxa de premsa!

Núvol https://www.nuvol.com/llibres/assaig/la-poesia-no-es-de-ningu-441614

Time Out https://www.timeout.cat/barcelona/ca/que-fer/llibres-estiu#

El Punt Avui https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2557209-la-poesia-de-celan-un-acte-de-resistencia.html?utm_source=whatsapp&utm_medium=botons&utm_campaign=com_epanoticies

El Quadern d’El País https://elpais.com/quadern/literatura/2025-07-22/la-rosa-de-ningu-de-paul-celan-lart-i-la-veritat.html

Subscriu-te a la nostra newsletter